четвер, 3 вересня 2015 р.

З Україною в серці

             Мета.  Формувати ціннісне ставлення до держави, 
                          українського народу.   
                         Продовжити ознайомлення учнів з державними 
                         та народними  символами.
                         Розвивати почуття національної свідомості та 
                         громадської активності, відчуття  любові  
                         до  рідної  землі,  прагнення  бути  свідомими  патріотами                             українського  народу, критичне мислення,  
                         пiзнавальний  iнтерес.
                         Виховувати  любов  до  рідного  краю, повагу 
                         до історії країни,   
                         до   державних  та  народних символів.

Обладнання: фізична  карта  України;  плакат  „Символи  України”;  хліб, сіль, український рушник, колосся пшениці; пазли із зображенням народних символів України, стенд із вишитими рушниками, сердечка, клей, мікрофон, комп’ютер.

ХІД УРОКУ

І. Організація класу
                                       Вранці сонце пробудилось,
В росяній траві умилось
перегорнуло календар –
Ось і вересень настав.
 - Скажіть, будь ласка, любі дітки, чи раді ви, що настало 1 вересня?
Коли ви такі раді, то посміхніться  один  одному,  подаруйте  свої  чарівні  посмішки  нашим  батькам,  а тепер посміхніться  мені, бо ж  перший  день  осені  особливий.
 ІІ. Актуалізація життєвого досвіду
-  Чим незвичайний перший день вересня?
-  Що змінилося у вашому житті?
-  Дорогі діти, сьогодні особливий день у вашому житті – ви стали школярами. Школа – це не лише приміщення, до якого ви щойно зайшли, а велика сім’я. Від сьогоднішнього дня ви – члени нашої шкільної родини.
Школа двері для вас відчинила
І запрошує вчитися вас,
Бо знання – це велика сила!
Тож навчайтеся! В добрий час!
-  Я знаю маленьку таємницю, що кожен з вас давно уже мріяв стати школярем і мандрувати країною знань, а ще знаю, що завжди чесно і відверто відповідаєте. Тому пропоную вам дати відповіді на такі запитання, а ще й виконати до них завдання.
Гра «Несподіванка»
ü Хто за літо відпочив? – помахайте ось так рукою.
ü Хто улітку грався? – потупотіть ногами.
ü Ну а хто купався? – рухи руками.
ü Хто сьогодні смачно поснідав? – погладьте себе по животику.
ü А хто любить котів? – два рази нявкніть.
ü Хто, хоч інколи, мріяв стати невидимим? – закрийте обличчя долонями.
ü Той, хто хотів до школи? – плесне 3 рази в долоні.
ü А хто загадку зможе відгадати? – праву руку підійме.
-  А  от  відгадка до загадки допоможе нам дізнатися, про  що  ми  будемо говорити  сьогодні  на  першому  уроці  у першому  класі,  тому слухайте уважно!
Відгадування загадки
Красивий, щедрий рідний край,
І мова наша солов’їна.
Люби, шануй, оберігай
Усе, що зветься...
IІI. Повiдомлення теми i мети уроку.
- Отож, поговоримо про нашу славну Україну, а тема  уроку: "З Україною в серці" 
ІV. Сприйняття та засвоєння матеріалу уроку
1.     Вступне слово вчителя
Україна — це наш рідний край, земля, де ми народились, уперше побачили і пізнали світ, почули колискову пісню, рідну мову, відчули любов і ласку — це наша найдорожча у світі Батьківщина. Вона для кожного з нас одна, як і мама, бо
У всьому світі, кожен зна,
Є Батьківщина лиш одна.
І в нас вона одна-єдина –
Це наша славна Україна!
-  Давайте помандруємо з піснею по нашій мальовничій Україні, розглянемо її красу і неповторність.
2.     Демонстрація відеоролика «Розкажи про Україну».
-  Що сподобалось найбільше?

3.     Візитка України
Мозковий штурм
- Скажіть, будь ласка, а як у світі, люди з інших країн, навіть ніколи не побувавши в Україні,  можуть впізнати нашу Батьківщину. Як ви гадаєте? (Міркування дітей)
- Такою собі візиткою нашої країни, або, якщо говорити по-дорослому, символами України  є золотий тризуб на блакитному тлі – це наш Державний Герб, синьо-жовтий Державний Прапор і велична урочиста пісня, яка має назву "Ще не вмерла Україна" – це наш Державний Гімн. Коли звучить Гімн необхідно усім встати гідно, цим самим ми висловлюємо свою шану і повагу до України, до всіх тих, хто живе в Україні, тобто і до себе також.

Фізкультхвилинка «Україно,  ми твоя надія»

4.     Народні символи держави 
Гра «Пазл»
- Але не лише за Державними символами упізнають українців. Сьогодні на святі ви проходили під чарівною брамою вишитих рушників. Вишиванки – це також символ нашої країни, але народний, адже вишивка – істинно українське мистецтво. Ось погляньте, які красиві вишиті рушники принесли сьогодні Ваші батьки. (Діти розглядають стенд із вишитими рушниками)
-  Український народ має й інші народні символи. А які саме ви дізнаєтесь, коли виконаєте завдання - складете пазли.

Робота в парах
Виконання завдання «Склади пазл – назви народний символ»
(На кожній парті  у конверті  лежить розрізана  ілюстрація по темі «Народні символи». Діти в парах складають картинку і називають символ. Вчитель на дошці навколо карти України вивішує аналогічні ілюстрації.












Коментарі до пазлів:
Лелекисимволізують  сімейний  затишок,  благополуччя,  вірність  своєму  краю.
Писанкасимвол  оновлення  світу,  символ  перемоги  життя  над  смертю.  Наші  предки  вірили,  що  писанка  має  магічну  силу.  Вона  приносить  добро,  щастя,  достаток,  захищає  людину  від  усього  злого,  недоброго.
Вишитий рушниксимволізує  чистоту  почуттів,  глибину  безмеж-ної  любові  до  дітей,  до  всіх  хто  не  черствіє  душею.  Рушник  пере-давали  як  оберіг  з  роду  в  рід,  із  покоління  в  покоління.  Від  сивої  давнини  і  дотепер,  у  радості  і  в  горі  рушник - невід’ємний  атрибут  нашого  побуту.
Біла хатасимвол  чистоти,  морального  здоров’я,  душевної  краси.  Тому  за  традицією  українці  стіни  рідної  оселі  білили.  Гарна  бі-ленька  хата  у  вишневому  садку,  мов  дівчина  у  вінку.  У  цій  хаті  були  перші  радощі,  клопоти.  У  ній  пахло  зіллям,  хлібом,  молоком.
Український віночокє „знахарем  душі”, бо в ньому є чаклунська  сила,  що  волосся  береже  і  болі  відганяє.  Впліталось  до  віночка  два-надцять  квіточок.  Кожна  із  них – лікар,  оберіг  від  злих  сил.
Хліб - здавна є символом добробуту та гостинності, символом  життя.  З  давніх-давен  наш  народ  над  усе  цінує  хліб  як  найбільшу  святість.  Борони,  Боже,  щоб  хтось  поклав  його  сподом  догори.  Змести  крих-ти  хліба  на  землю  вважалось  великим  гріхом.
Калина - символ  рідної  землі,  батьківської  хати,  невми-рущості  роду  людського.  Тому-то  коло  хати  садять  калину,  щоб  не  перево-дився  рід. А ще калина – символ дівочої вроди.
Верба символ  весняного  пробудження.  Недарма  в  народі  кажуть:  „Де  срібліє  вербиця,  там  хороша  водиця”,  бо  верба  є  природним  фільтром.  Саме  це  дерево  позначає, де є вода у землі. На  сухому  місці  верба  не  росте  ніколи.

Виконання завдання «Склади пазл – назви символ»
   - Існує багато інших символів нашої країни. Але всі ці символи будуть існувати лише тоді, коли  ми з вами будемо їх знати, розповідати про них, користуватися ними. Лише тоді будуть існувати українці, буде існувати наша Богом дана благословенна земля – Україна.

5.     Мій край – моя історія жива
- На долю нашого народу випало багато героїчного і водночас трагічного. Історія України – це історія народу, який протягом багатьох століть боровся за свою незалежність.
-  Сьогодні наші українські воїни, учасники АТО у боротьбі з російськими загарбниками, борються за нашу державу, відстоюють її суверенітет і територіальну цілісність.  Вони проявляють великий героїзм і відвагу та є справжніми патріотами України – славними нащадками героїчних козаків.

6.     Зігрій Україну своїм теплом
-  Щоб наша  Батьківщина була захищена  любов’ю, теплом наших сердець. Візьміть маленькі сердечка, що лежать у вас на партах, пригорніть їх до своїх сердечок і прикріпіть їх навколо карти України.
         -  Цю карту ми повісимо у  класі  й будемо завжди пам’ятати, що ми громадяни своєї милої  України. Ми її патріоти, а тому ми все робитимемо для того, щоб Вітчизна наша процвітала, була могутньою державою. А ви будете старанно вчитись, трудитись на благо своєї Вітчизни.

7.     Вправа «Мікрофон»
-  А  що  ви – маленькі  дітлахи  можете  ще зараз  зробити  для  України?  (Добре  вчитись,  добре  поводитись,  нести  радість  людям)
-   А  якими  повинні  бути  діти  України?  (відповіді  дітей)

8.     Гра «За що мене хвалить мама»
-  Давайте  пограємо  з  сонечком  у  гру  «За  що  мене  хвалить мама» 
(діти стають в коло, говорять  за  що  хвалить їх мама і передають сонечко по кругу)
       -  Ви знаєте, я щаслива, що в 1 клас прийшли такі хороші, добрі, щирі учні. Впевнена, що ви будете гідною зміною ваших батьків, адже ви – майбутнє нашої славної Батьківщини, яка називається…
V. Підсумок уроку
 - Ось і добіг до кінця наш  урок. Але те, про що ми сьогодні говорили, запам'ятайте на все життя. Бо нема нічого святішого і ріднішого на білому світі, ніж своя, рідна сторона, мила Вітчизна, світла і дорога серцю кожного українця.
Завжди пам'ятайте це і гордо пронесіть усвідомлення того, що ми – діти України. Несіть у світ добро і радість, як справжні українці, бо кожен з нас приходить у світ для добра.
Незважаючи на усі негаразди,  ми прагнемо одного – спокою, миру та чистого блакитного неба над головою. І це у нас буде!
Дякую за співпрацю!